És la creació més recent d'Iván Morales després d'haver provocat una de les
sorpreses teatrals de la temporada passada amb l'obra de cambra Sé de un lugar, amb la nova companyia
Prisamata. Jo mai és a la vegada
un espectacle work in progress. Cada funció se situa temporalment en el dia que
es representa i no seria gens estrany que algun passatge també s'anés
modificant segons l'experiència anterior. I per demostrar que és així, els
intèrprets no només diuen dia, mes i any, en una de les escenes inicials, sinó
que fan referència a algun fet puntual que pugui ocórrer aquell mateix dia o
aleshores mateix. (...) Violència versus violència.Jo mai és una obra que amaga violència i que la va mostrant lentament,
a vegades embolcallada de romanticisme fals, tot i que, només engegar, els
espectadors ja sabran —com en un thriller de debò— que hi haurà un mort. Però
no és aquesta l'única violència de l'obra perquè també hi ha una història del
passat dins de la història i una història de violència de gènere dins de la
mateixa historia.
Uns personatges perdedors, que no saben mantenir i gaudir els
puntuals triomfs. Un espai catàrtic, tot i estar en l'absoluta buidor. Una
amistat insubornable, quasi com si fos una relació entre germans bessons. Uns
secrets dolorosos i amagats (sembla que hi hagi un pacte per passar-los per
alt, tapar-los, esborrar-los de la memòria, tot i que retornin en malsons).
Aquests són els ingredients de Jo
mai, un altre treball que fa un retrat sòrdid d'una generació de joves
desubicats, que troben el Nord quan comparteixen música o fan alguna acció
constructiva conjunta. La música puja sovint a primer pla amb una reminiscència punk, per moments. Si a Sé de un lugar, Triana era el
grup de referència, ara s'és molt més eclèctic: La música casa molt bé amb les
emocions i amb la trama. Més del que aparentment pugui semblar. També la
llengua salta del català al castellà sense un motiu aparent, segons remogui
l'interior de l'actor.
La foscor que ara plana sobre Jo mai fa créixer la imatge de refugi que té el Bar Amparo (l'espai
simbòlic que acull les històries creuades que acaben en una sola tragèdia) i la
idea de fraternitat com el sentiment que lliga els personatges. Els ideals del
romanticisme aplicat a una comunitat d'individus a la deriva. La temptació de
l'abisme es materialitza en el fracàs de la segona oportunitat que se li
ofereix a cadascun dels personatges. En aquest aspecte, l´obra és radical: la
possibilitat de ser feliç -que desaparegui el soroll i no entri la boira- dura
el que dura una cançó. La força romàntica primitiva, sense subterfugis,
directament accelerada pel rock, el reggae, el punk -és el millor d'aquest
espectacle.
Oriol Pla està magnífic. Galvanitza l'atenció com a instrumentista,
com a pallasso, com a narrador, com aquest fràgil i entranyable personatge a la
vora de la desintegració. En l'obra, pràcticament, tots els personatges
són víctimes i, per molt diverses circumstàncies,
botxins. A escena, la companyia fa tot un akelarre per trencar tòpics i
prejudicis. El més dèbil desgraciat pot ser violent i l'agressor psicològic o
físic de les dones, en realitat, amaga una fragilitat que es trenca, de
seguida, en mil bocins. No justifica res, en tot cas, ho qüestiona tot.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada