George Kaplan, l'agent inventat per la CIA en la pel·lícula de
Hitchcock Con la muerte en los talones i que acaba sent encarnat per
Cary Grant a desgrat seu, és el punt de partida i l'enigmàtic fil conductor
d'aquesta interessantíssima i molt hàbil peça política escrita pel francès
Fréderic Sonntag (1978).
La identitat
fictícia d'un personatge que en realitat no ho és li serveix per tramar una
intriga en tres actes sobre les relacions entre el poder i la ficció al voltant
d'un nom que no deixa de sonar i la naturalesa del qual no es revela del tot.
Cada acte és una reunió de personatges que, d'una manera o altra, tenen
capacitat per influir en la nostra societat: un grup d'activistes clandestí que
vol posar en marxa un projecte de denúncia del sistema, un equip de
prestigiosos guionistes que treballa en l'elaboració d'un relat -pel·lícula o
sèrie- que ha de servir per explicar el sistema de valors occidental, una mena
de junta de govern a l'ombra que intenta fer front a una insòlita amenaça. Cada
acte té els seus nexes narratius amb els altres dos i cadascun funciona com
l'hèlix d'una espiral que s'allarga fins a l'infinit a mesura que avança
l'obra.
Les implicacions del
que en George Kaplan es diu i del que no entronquen directament amb la
nostra realitat. El conflicte diplomàtic desencadenat per les filtracions de
l'extècnic de la CIA Robert
Snowden és l'exemple més recent i oportú, com ho va ser en el seu moment la
manipulació mediàtica de la imatge de Bin Laden.
Estem parlant,
doncs, de conspiracions molt serioses que Sonntag tracta des d'una irònica
distància i el resultat dóna un humor entre negre i absurd. La dificultat dels
activistes per posar-se d'acord, els secrets de la ficció cinematogràfica per
aconseguir els seus propòsits, i els deliris interpretatius de les amenaces
d'estat són portats al límit. L'estructura dramàtica és brillant, les seves
peces encaixen amb cura, i el conjunt funciona a la perfecció.
Toni Casares ha
traslladat aquest material a la part posterior de la Beckett en comptes de
muntar-lo en l'escenari habitual. El fet de mostrar en una sala d'assajos o
magatzem aporta un secretisme molt pertinent als continguts de l'obra. El seu
muntatge és fantàstic, enganxa des del primer moment, és àgil, tremendament
eficaç i treu el millor dels intèrprets, magnífics tots en tots els seus
papers.
Sara Espígul, Borja Espinosa, Francesc Ferrer, Jordi Figueras i Sandra
Monclús es multipliquen en els tres actes d'una peça amb punt de partida
cinematogràfic. Que bé es desdoblen, amb quina naturalitat es desenvolupen els
conflictes, què mil·limètric ha de ser tot perquè el resultat sigui tan veraç
amb el públic a dos pams d'ells. Teatre polític i, per tant, compromès que
entra molt bé i s'instal·la com a element de reflexió. Com a la pel·lícula, la figura de Kaplan també
sobrevola (i no a bord d'una avioneta) a les tres reunions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada