Espectacle, doncs,
d'autoria compartida i d'autoria manllevada i combinada amb una estètica que
apel·la a la bellesa i la plàstica, amb una acurada il·luminació que crea
l'atmosfera tan habitual de la
Biblioteca de Catalunya on, fugaçment, hi ha també aigua i
foc, per completar el triangle amb la sorra.
I en una mena de
trencaclosques ben relligat, llampegades de Pirandello, d'Ingmar Bergman, de
Bertolt Brecht, de Vicent Andrés Estellés, de Salvador Espriu, de Shakespeare,
de Txèkhov... 'La primera història d'Esther', 'Coral romput', 'Teresa', 'Sis
personatges a la recerca d'autor'', 'Hamlet', 'El rei Lear', 'L'oncle Vània'...
I sobretot cinema: 'Una jornada particular', d'Etore Scola; 'La vida és bella',
de Roberto Benigni; 'La strada', de Federico Fellini; 'Casablanca', de Michael
Curtiz, amb Humphrey Bogart i Ingrid Bergman. I molt de Marcello Mastroianni,
Claudia Cardinale, Sofia Loren, Anita Ekberg, Zampanó i Gessamina, o el que és
el mateix, Anthony Quinn i Giulietta Masina... Una auca d'estrelles mítiques
tan mesurada com enriquidora.
L’estètica i els
temes de Fellini persisteixen sota totes aquestes corbes.
L’elegància, espurnes de vida de fantasia, espurnes d’energia del voler viure
incansablement, també negre, la foscor, la crisi existencial, l’existència de
l’art i de l’artista, els propis somnis i records. Sobre aquests fonaments s’hi
construeix un entramat. La combinació de diferents autors i situacions dins el
món fellinià ha estat molt encertada. Desdobla textos cap a llocs inexplorats,
molt interessant, i mostra sorpreses en el moment que els textos de diferents
èpoques es troben en un mateix espai i temps.
El circ, el teatre
dramàtic, el teatre dins el teatre, la fanfàrria felliniana, els cortinatges de
la casa, el marc d'un quadre gegantí, una projecció audiovisual que crea els
diferents espais que s'evoquen, uns números d'escala malabarista de pista, un
retall de cotxe de l'època en blanc i negre, un retall de barca, i la sorpresa
més ben guardada de la nit: un elegant cavall blanc al qual només li falta que
sigui alat i que s'elevi per les voltes gòtiques en una al·lucinació
col·lectiva d'un somni compartit.
Oriol Broggi
confessa que l'espectacle 28 i mig és "una proposta artística que encara
no havien fet mai". I avança en la presentació que és també "un sac
foradat de poemes i imatges, un joc diferent, una mirada inventada, un foc nou
que han sentit com a necessari". Per això 28 i mig és un espectacle que
respira la sensació de la creació en llibertat. I per això també es mereixen
uns llargs aplaudiments a peu dret i una calorosa temporada d'estiu a la Biblioteca de
Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada