Va ser el
14 de juliol del 2002 al convent de Sant Agustí i dins de la programació del
Grec que va néixer la companyia amb el seu exitós primer muntatge, Scherzo. Des
de llavors una continuïtat d´ èxit i de recerca escènica mantenint les
constants del treball actoral amb el seu ampli ventall (veu parlada i cantada,
treball gestual i de cos, dansa..), com a base dels espectacles combinant
textos i estils del teatre clàssic universal. Així van naixent, Divertiment
(2003), Tocata i fuga (2005), l´adaptació de L’illa dels esclaus de Pierre de
Marivaux (2006), Homes de Shakespeare (2008), Asufre (2009), La Flauta
Màgica-variacions Dei Furbi (2013-Millor espectacle musical, premi Max 2014),
Trilogia Mozart (2014-15) i Oklahoma (2016).
Amb
Oklahoma, la companyia dóna gran pas en la seva capacitat per plasmar la seva
particular visió teatral a través de la priorització de l'intèrpret com a motor
creatiu. Un espectacle tan inusual com inspirat que diverteix a través de la
reflexió escènica. Kafka, Carroll, Pirandello i Calderón. Autors evocats i
situats com a font d'inspiració. No tant la seva personalitat com algunes obres
concretes de la seva trajectòria. Una barreja que pot sorprendre però que en
cap moment es converteix en catàleg o caprici. Gemma Beltrán ha embastat una
dramatúrgia en què les referències s'evidencien sempre a través del material
creat per a l'ocasió. Tant o més la investigació i immersió en el vessant teatral
com a reflex de la inquietud vital de l'actor i de l'ésser humà. La
configuració de la realitat a través de la ficció i viceversa. Com ens
convertim en personatges de nosaltres mateixos quan ens mostrem al món. La
il·lusió de la feina com a garantia de la possibilitat de l'ésser. Un treball
delicat i hàbil i totalment rotund l'èxit d'inclusió multidisciplinar.
Text,
moviment i cant. Tot perfectament integrat i convertit en un nou gènere. El
gènere Dei Furbi. Els arranjaments musicals de Paco Viciana han versionat les
cançons seleccionades fins reduir-les a un únic instrument: la veu dels
intèrprets. Això ha permès que la part musical convisqui tan feliçment amb el
text i el moviment, la col·locació de la veu i dels cossos. Inestimable
l'assessorament corporal de Moreno Bernandi que es mostra de nou com un gran
dramaturg del moviment agermanat amb la paraula.
En aquest
terreny, el treball dels tres intèrprets resulta excepcional. Ells recullen el
testimoni i essència de la proposta alhora que es converteixen en material
d'estudi i intèrprets de si mateixos. Molt interessant el treball vocal pel que
fa al volum dels parlaments i rèpliques, més alt o més baix en comunió amb la
idea i il·lusió de distància (física o mental) que es vulgui mostrar en cada
moment. El domini i lliurament de tots ells catapulta a Oklahoma al lloc
privilegiat que ocupa dins la nostra cartellera.
Els tres dominen les
"tres" disciplines però cada un ho fa a la seva manera. Toni Viñals
sorprèn el seu treball corporal i sap aprofitar la seva peculiar dicció per
jugar amb les reminiscències de la commedia dell'arte (segell de la casa). Anna
Alborch mostra una comicitat indestructible (la seva interpretació de
"Soave sia il vento" de Mozart és impressionant). Al seu torn, Robert
González ens conquesta amb la veritat que transmet a cada pas, col·locant cos,
veu i mirada sempre en el lloc precís i en el moment oportú. Gran treball
individual i de conjunt.
El
particular i molt original i dúctil espai escènic (i vestuari) de Beltran i
Ramon Ivars acaben d'arrodonir la proposta. En combinació amb la il·luminació
de David Bofarull, afavoreix que els intèrprets siguin el centre d'atenció i
creació alhora que disparen la nostra imaginació per delimitar espais i llocs,
reflectint o evidenciant d'alguna manera la seva faceta interior. Llocs
recòndits i mentals. Gran treball al·legòric. Material, textures, teles i
lluminària que progressivament van evidenciant la seva presència fins arribar a
un final tan adequat com estèticament revelador.
Finalment,
és molt lloable no només la intenció sinó també el resultat aconseguit amb
Oklahoma. De manera gens acomodatícia, Gemma Beltran ha sabut captar l'essència
dels seus anteriors treballs per extreure l'aprenentatge assumit després de
tots ells i transformar-lo en una genuïna peça teatral. Alhora reflex i
validació d'una manera d'entendre, viure i participar de les arts escèniques
totalment inclusiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada