Res roman, llevat de la terra. I ella és la terra.
Una dona
atrapada entre la seva intel·ligència, la seva personalitat, la seva
individualitat, i el palpable univers de les tradicions: les de la música, les
del camp, les de la casa, les del treball, les de la violència. ¿Tradicions,
quines tradicions? Dones com ella, a principis del segle XX, van desafiar el
seu petit món, la família, el poble, el
país, Escòcia, mirant de front les coses. Lewis Grassic Gibbon ho va explicar
en la seva novel·la Sunset song, publicada el 1932 i primer lliurament de la
trilogia A scots quair, la segona i tercera parts de la qual no tracta la gran
pel·lícula que ha construït l'anglès Terence Davies sobre aquest primer llibre.
Una obra apassionant en el seu fons i enlluernador en les seves formes, on
Davies demostra un cop més que el millor estil, moltes vegades, no ha de
menjar-se el fons del relat. Hi ha quelcom portentós en les grans pel·lícules
de Davies, en Veus distants ( 1988), El llarg dia s'acaba (1992) i The Deep
blue sea (2011), que es repeteix a Sunset song: la perfecta combinació entre la
seva construcció cinematogràfica i el
seu quotidià reflex d'una realitat. Aconseguir que l'aparell formal,
lluny d'enterbolir l'emoció, la porti fins a una nova dimensió.
La noia, la
dona protagonista de la pel·lícula, Agyness Dey, està filmada amb la convicció que és a través
del llenguatge cinematogràfic com es porta l'espectador a la sensació que
realment es viu, durant dues hores i quart, en aquesta casa de sostres baixos,
al costat d'aquest pare cabró (Peter Mullan, un altre, com el Pete
Postlethwaite de Veus distants), al costat d'aquesta mare submisa condemnada a
tenir un fill rere l'altre. Es fa olor el camp, s'assaboreix la sopa. I, no
obstant això, poc té de ultrarrealista la pel·lícula, i sí molt de construcció
deliberada. Vius allà, però veus una pel·lícula. És la màgia del cinema.
La
posada en escena, basada en el poder de l'enquadrament i en la perfecta,
inigualable col·locació dels personatges, dels elements humans dins del pla i
d'acord amb els elements físics, va acompanyada d'un sublim tractament de la
llum. I la música, ja sigui des de dins, amb les cançons tradicionals de les
seves criatures, o des de fora, amb la banda sonora de Gast Walzing, culmina un
engranatge formal que, de pura senzillesa, és plenament harmònic. La càmera de
Davies no necessita gran mobilitat per evitar l'estatisme, i per abraçar
l'emoció. La del relat, i la de la seva serena formalitat.
Es tracta de la seva
pel·lícula més ambiciosa fins ara, tant en grandària com en el missatge que
pretén abastar, i, sorprenentment, la més clàssica. En aquesta ocasió no veiem
aquests cerimoniosos moviments de càmera que suaument acariciaven l'espai per
delimitar-meticulosament, ni aquesta narrativa simfònica carregada d'una èpica
intimista aclaparadora, sinó que veiem una història formalment acoblada amb el
clàssic gran relat americà. El tipus de cinema clàssic del John Ford rural de
Que verda era la meva vall (1941) o L'home tranquil (1952).
La narrativa és
pausada i assossegada, el muntatge imperceptible i la història està filmada de
forma precisa i lineal. Potser Sunset
Song és un Davies més convencional i, encara que sense el seu expressionisme
habitual guanyi en accessibilitat i perdi en fascinació, el relat recull una
preciosa epopeia intimista de aclaparadora força visual perfecta per a paladars
d'exquisit gust cinèfil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada