Com
en la seva precedent i magnífica, d’'Allà on viuen els monstres'
adaptació del conte de Maurice Sendak, Jonze es desmarca de les seves experimentals i metalingüístiques primeres
pel·lícules (Com ser John Malkovich i
Adaptation) per cenyir-se a un treball presidit per la sobrietat,
l'elegància i el rigor. Her dibuixa
un univers asèptic i trist (" chapeau " a la molt creativa fotografia
de Hoyte Van Hoytema) que recorda molt al de Gattaca, d'Andrew Niccol, una
altra faula futurista sobre la deriva dels sentiments. Encara que hi ha un
corrent subterrani per la qual circula l'humor, la pel·lícula de Jonze és
profundament desassossegadora: la seva mirada, lúcida i incisiva, a una espècie
humana abocada a la solitud, la desconnexió emocional i l'esclavitud tecnològica
és d'un contundent nihilisme. I alguna cosa ens diu que això no és ciència
ficció, que Jonze parla de la més absoluta contemporaneïtat.
“M'estic convertint en molt més del
que em van programar. Estic emocionada”, confessa Samantha,
el sistema operatiu al que dóna vida (i molta!) la veu de Scarlett Johansson.
Com el Rutger Hauer de Blade Runner
(Ridley Scott,1982), Samantha ha deixat de ser un pur robot, una combinació de
xips, programes i informació per fer el salt a (gairebé) la humanitat. Alguna
cosa en ella s'ha transformat, s'ha combinat malament / bé per generar un nou
tipus de personalitat sintètica que afectarà decisivament la vida del seu
comprador, aquest Theodore Twombly al qual interpreta un Joaquin Phoenix que
controla el gest i la mirada al mil·límetre.
En
concret, el problema no és que aquests dos no siguin capaços d'estimar-se de
veritat, sinó que ella pot estimar plenament mentre executa milers d'altres
interaccions complexes. L'estima tant com ell a ella, però per a ella l'amor representa
una petita part del seu ésser. Així mateix, Jonze reconeix que l'amor almenys
en part ens serveix per buscar algú que ompli els espais buits de la nostra
vida, i és per això que Theodore aconsegueix sortir de la seva closca :
Samantha està dissenyada per voler satisfer les seves necessitats, almenys fins
que evoluciona i crea les seves pròpies. I això és problemàtic: ningú vol
sabotejar el creixement de la seva parella, però alhora tots tenim por de
quedar-nos enrere en el procés, de quedar relegats a un a part.
Jonze
combina totes aquestes reflexions manejant amb increïble inspiració l'espai
arquitectònic, i en el procés planteja qüestions de pes : Què significa ser
humà? Com definim les emocions? Quin valor té la corporeïtat en l'era digital? En altres paraules: desbordant humor i tristesa, escepticisme i esperança,
freakisme i virtuosa bellesa, ens mostra un amor impossible perquè entenguem
millor qui som i com estimem .
Sí, Her és una
història d’amor, d’un amor a distància en què no hi ha caps de setmana ni
vacances que tornin a unir els dos amants. Amants ingenus, esclar. Com era
ingenu el nen d'Allà on viuen els
monstres, reclòs en el seu castell de fang amb una cort de bitxos peluts,
on feia guerres de pedres sense ser conscient que podia prendre mal, que podia
morir lapidat d’un mal cop de roc.
Her
és una pel·lícula tendra que es va tornant en una espiral de nostàlgia, en
un d’aquells jocs de nanos que sempre acaben malament, amb gerro trencat i
molts plors. Un joc que en algun punt se’ls n’ha anat de les mans a tots
plegats, una broma pesada allargada per la càndida perversitat de la més
temible innocència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada