Els Trastorns Límit
de Personalitat, autolesions incloses, han donat pàbul a incomptables films
criminals, sense oblidar l´habitual recurs que d'ells sol fer el cinema de
terror, però rarament han estat tractats amb la concisió, la manca de
sensacionalisme i el rigor amb què són mostrats pel director Fernando Franco
en la seva òpera prima. És segurament el
debut més excel·lent al qual assisteix el cinema espanyol des de fa diverses
temporades. Ana , treballadora social, sembla tancada en una espiral de
depressió, en el rebuig a la vida que porta amb la seva mare, i en el fracàs
sentimental .
El seu caràcter s'ha
forjat, s´intueix, sobre algun fet greu ocorregut en el seu passat, aquesta
ferida del títol, però Franco, amb molt de pudor, evita els discursos i les
explicacions verbals (la seva posada en escena, tan aclaparadora com la vida de
la seva protagonista, és exemplarment enclaustrada ) : estem en el regne del
suggeriment, no en el de la denúncia a viva veu. I el retrat que compon és
d'una rotunda radicalitat : sense contemplacions, sense fàcils concessions. Ana, a la qual Marian Álvarez dota d'una
extraordinària coherència i una fragilitat emocionant, ens va mostrant les
seves debilitats, fins aconseguir el miracle d'una empatia poderosa, una
comprensió total cap a la seva desgraciada i malaurada existència.
Fins i tot al més
temperat i serè li està permès tenir un mal dia d'aquells en què et xucla fins
al precipici algun núvol amb urpes, com en moltes històries cinematogràfiques.
Però a la protagonista de La herida,
tots els seus dies estan tallats pel mateix patró desesperant,
disfuncional i insuportable per culpa d'una malaltia cruel anomenada trastorn
límit de la personalitat; encara que el més cruel de tot és que ella mateixa no
sap què dimonis l´està escanyant lentament.A aquest neguit íntim i delirant
intenta donar llum Fernando Franco en el seu debut com a director .
Un exercici, per
descomptat, arriscat i gairebé tan kamikaze com el modus operandi de l' (anti)
heroïna de la seva història, a qui podríem seguir el rastre de la seva misèria
quotidiana enumerant les ferides i cicatrius que es va autoinfligint al llarg
dels anys. Tot i que la autèntica " ferida", fosca i insondable, ve
de dins, el talent de plantar-la davant
del mirall i davant de l'espectador cal agrair-lo tant al director com,
sobretot, a una Marian Álvarez sumida en un tour de force tan brutal que
gairebé ens fa respirar d'alleujament un cop acabada la pel·lícula .
Tampoc cal estalviar
elogis a la resta del repartiment, que ajuda a que rodi aquesta gran pedra de
la bogeria : Rosana Pastor com a mare lobotomitzada , Manolo Solo com resignat
company d'un treball que ella exerceix d'allò més bé, Ramón Barea com a malalt
tan lluny i tan a prop dels curtcircuits mentals de la seva cuidadora. Un estil àrid i una mica afectat pel timó de
Jaime Rosales , i certes situacions una mica efectistes (el casament , el
karaoke ... ) amb prou feines eclipsen a la peça més valuosa del cinema espanyol
d´aquesta temporada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada