I un dia va arribar Acorar.
Ningú no sabia ben bé què volia dir ni què era ni qui el representava. I és que
el porc, per als golafres del segle XXI, se serveix en safates de plàstic,
envasades per a cuinar o llestes per a menjar.
El ritual ancestral
de la matança del porc ha passat a millor vida per obra i gràcia de les
normatives legals que regulen les matances animals als escorxadors oficials. Però
queden les paraules. I l'autor i actor Toni Gomila s'hi agafa de la mateixa
manera que un caminador assedegat s'ajup a beure a morro el doll d'aigua
fresca.
Una veu sorgeix
d’entre nosaltres per expressar el plany. Planyem la defunció d’un món, d’una
realitat esvaïda, la qual anomenem ‘la nostra’, no tant perquè la posseïm, sinó
perquè ens defineix.
Acorar és una reflexió sobre la identitat
col·lectiva dels pobles, sobre què és allò que ens defineix, què és allò que fa
que –encara- existeixi la nostra comunitat. El text pren per excusa narrativa
la descripció d’una jornada de matances a Mallorca. I d’aquí el títol de
l’espectacle. La d’acorar era una feina reservada al més expert, perquè no és
gens senzilla de fer, i avui en dia ben pocs en saben. A partir d’un minúscul
fet casolà, oferim una visió universal que provoca una reflexió a l’espectador
sobre el seu món més íntim.
Arribarem a la
secreta intimitat de cadascú perquè allò que oferim és universal.
Acorar és això: un doll de llengua fresca que
sembla que vingui del passat, un passat encara no gaire llunyà, però que no ha
perdut el sentit i que els parlants reinterpreten ni que no en tinguin consciència
gràcies al context, l'expressió, el gest, la mirada de l'actor que durant una
hora intenta fer de la matança del porc la metàfora de l'ànima d'un poble.
Des de la distància,
pot semblar que Toni Gomila fa un monòleg críptic i espès, només per a gent
entesa. Però no és així. L'actor beu de les fonts de la llengua escoltada i
apresa des de la infància i baixa arran de terra per elevar-la de nou a la
categoria de patrimoni lingüístic. I endolceix el seu relat amb ironia i bon
humor fent reviure els personatges dels quals parla i mantenint-los en una
capsa de vidre perquè siguin observats, però només per mirar-los i no
tocar-los, de tan fràgils.
Gomila es refugia en
els prodigis d'una llengua exuberant, pensada per aïllar (i vacil·lar) als
forasters i fer-los comprendre que als que dominen els seus secrets no els
preocupa la facilitat, una llengua que s'enriqueix amb varietats infinites de
sinònims i malabarismes fonètics. I ens regala frases que, fins i tot quan no
acabes de comprendre-les, pots assaborir durant hores: ("No deixis
llobades i arriba an es cul des ribell" o "Cotxos arranquen i
parteixen. Es ca, sadoll, ni lladra")
L'escorxador d'ofici
sap que és el botxí que ha de clavar la ganiveta fins al fons del cor del porc
i extreure'n tota la sang i el budellam. Sap també que ningú no té el secret de
la sobrassada perquè no es torni blanca i esmorteïda. De la mateixa manera que
sap que ha de clavar les paraules fins al fons de l'ànima dels que l'escolten
perquè ningú no té tampoc el secret de la llengua perquè no es torni, com la
sobrassada, blanca i esmorteïda. Llàstima que ja no hi sigui en la cartellera encara que La Seca l´ha tornat a repescar aquest novembre. Un plaer!!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada