Finalment, el Festival Temporada Alta s’han sortit amb la
seva: aconseguir que Krystian Lupa dirigeixi actors catalans. I cal
agrair-los-ho, perquè el resultat és francament bo, molt bo. L’aliança Thomas
Bernhard – Krystian Lupa sempre ha funcionat, Ritter, Dene, Vos (Temporada Alta, 2006 i 2010), El forn de calç (TA 2007) o Tala (TA 2014), en són una bona prova.
Bernhard posa el text en primer terme, un text que ha d’arribar net, sense
artifici... perquè, per a ell, el teatre és per ser escoltat; la paraula n’és
la base i l’actor qui ens l’ha de fer arribar, sentir, viure...
Un concepte
proper al del director polonès, amant del mot clar i la pausa llarga, dels
silencis carregats d’intencions, de revestir la brutalitat amb la calma més
violenta... que convergeixen en el
virtuós naturalisme amb què Lupa vesteix tots els seus muntatges; un
naturalisme que du, per descomptat, el seu segell i al qual pocs dels nostres
intèrprets hi estan gaire avesats. Pep Cruz, Mercè Arànega i Marta Angelat han
assumit el repte i no només l’han superat sinó que es converteixen en uns molt
bons intèrprets “lupians”; especialment Mercè Arànega, senzillament magnífica.
Amb
aquest text de Thomas Bernhard, el director polonès Krystian Lupa ha tornat un
cop més al Temporada Alta i ha fet posterior temporada al Lliure. Tres actors
veterans de llarg recorregut i reconeixement es posen sota la seva tutela per
representar un text inquietant, en què l'important no és el que es diu, sinó
tot el que es llegeix entre línies. Davant
la Jubilació s'inspira en la història verídica d'un jutge nazi que, anys
després de la guerra, va aconseguir conservar la seva bona posició a força de
mantenir amagats els seus ideals nacionalsocialistes.
Bernhard retrata la
misèria moral de tres germans, clarament vinculats al nazisme, en l’estricta
intimitat de casa seva. El “noi de la casa”, ja a les portes de la jubilació,
és, a més, president de l’Audiència Nacional, malgrat haver estat el màxim
responsable d’un camp d’extermini. La seva vellesa i la seva imminent jubilació
esdevenen una metàfora del final de la seva època d'esplendor i el trauma que
això li comporta. Al seu costat, apareixen les seves dues germanes, ambdues
dominades i no obstant això pols oposats d'una mateixa realitat.
Mercè Arànega
crea una Vera fràgil i submisa a la que el terror se li intueix sota tan sols
el punt just de nerviosisme. És la germana fidel a la memòria del pare,
enamorada del seu germà, a qui admira i serveix amb incestuosa devoció. Per la
seva banda, Marta Angelat és Clara que ofereix una meravellosa interpretació
amb la qual aconsegueix, gairebé sense diàleg, omplir i gelar l'escenari amb
les seves mirades de retret i la seva actitud distant. Clara, lligada a una
cadira de rodes, des que un bombardeig aliat la va deixar paraplègica.
L’esperit de Clara sembla ser més lliure que els dels seus germans però, la
seva dependència, a més d’impossibilitar-li la fugida, la fa cruel i amarga amb
Vera i muda i indiferent davant Rudolf. Enfadada, humiliada i sobretot
resignada, el seu personatge és fonamental com una representació de la part
vençuda. Finalment, Pep Cruz és Rudolf i completa el repartiment aferrant-se
als tics nerviosos amb els quals evoluciona cap a la bogeria.
La posada en escena ens trasllada al
menjador d'una casa gran però antiga i atrotinada que, com els personatges, en
el seu dia va ser majestuosa. Una única finestra és el punt des del qual miren
a l'exterior i contemplen el constant i imparable moviment del món. Sobre les
parets, es reprodueixen imatges de més impacte que reforcen la incomoditat que
el text desprèn.
Lupa es pren el seu temps - 3 hores i mitja de funció amb dos
descansos - i ofereix una direcció naturalista de ritme dens, respectant els
silencis i les pauses en cada un de les intervencions. Ens dóna així temps per
reflexionar, intuir i pair una història que se'ns va desvetllant a petites pinzellades.
L´autoengany sembla ser l'única via d'escapament per a aquestes ànimes
corroïdes per la culpa. No obstant això, el temps i la vellesa trenquen les
barreres en què es protegien, mostrant-los la terrible realitat que ha estat la
seva vida. Al final, seran les seves mateixes conviccions, botxins de tants,
les que acabaran convertint-se en les seves pitjors enemigues.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada