Si algú
es prengués la molèstia de seure a narrar la trama d'aquesta obra de forma
convencional, segurament només aconseguiria avorrir a la seva audiència però,
per sort per a tothom, Saara Turunen (Finlàndia, 1981) va decidir explicar-nos
els problemes de la protagonista, una escriptora amb bigoti, de manera diferent
i, en fer-ho, va convertir una senzilla història de descobriment personal en
pur teatre. Perquè teatre és el que desborda un muntatge que entra pels ulls i
fascina amb la seva narració fragmentada i les seves evocadores imatges. I art
és també el que fan els seus sis compenetrats intèrprets sobre l'escenari,
mentre donen vida a personatges de fantasia increïblement versemblants.
Broken
heart story és una mena d’autoretrat paròdic de l’artista adolescent que aboca
a l’escenari les seves inquietuds, observacions i probablement fragments de la
seva jove memòria personal. Un autoretrat oníric d’imatges fragmentàries que
evoquen caricatures d’uns pares convencionals, de llenyataires assassins, de
latin lovers, dins el cap d’una escriptora amb bigoti que busca la inspiració
perduda mentre es pregunta què és l’amor. Tot plegat destil·la humor, frustració,
anhel i sinceritat. La versàtil Sala Àtrium acull aquesta proposta amb una
notable direcció de l’autora per organitzar els diferents materials i una
acurada direcció d’excel·lents actors (Patricia Mendoza, Carmela Poch, Vero
Cendoya, Carla Torres, Pepo Blasco i David Menéndez) que s’entreguen amb total
precisió a un joc teatral que ben segur que sintonitza amb la percepció del món
contemporani dels més joves. El món del missatge breu, la imatge fugissera i el
canvi constant.
Broken
Heart Story parla de fer-se gran, de superar el dolor de la pèrdua, de
l'equilibri entre raó i emoció, cervell i cor, de la infància com a origen de
les nostres idees i pors, de la passió, les obsessions i de moltes coses més, i
ho fa usant un llenguatge oníric i surrealista amb poderoses imatges que
apel·len directament a les nostres emocions.
Un dia
SaaraTurunen va sentir la necessitat de deixar d’imposar-se l’ordre de parlar
d’allò que s’entén com a temes seriosos d’abast universal (com ara, la política
i la mort) , i posar-se a parlar d’ella mateixa, de les seves pròpies renuncies
emocionals i del desig de no seguir cedint a elles, i de qüestionar fins i tot
aquells rols i estereotips que teòricament , han sorgit per tal de qüestionar
el rols i estereotips tradicionals que tan de mal han fet. I el resultat, ha
estat aquesta intel·ligent obra servida per la companyia La Peleona amb
recursos plens de talent.
Broken
Heart Story és un d’aquells espectacles rodons, on tots els elements que hi
intervenen van en la mateixa direcció, i on es nota el treball minuciós i
exigent realitzat per la directora/dramaturga. Vagin a veure Broken Heart Story
per descobrir (aquells que no van veure Pupupyttö (la chica conejita) a la Sala
Beckett el 2010) una autora que ve de nord enllà i que representa les seves
obres per mig món. Vagin a veure Broken Heart Story tots aquells que encara no
hagin estat mai a la Sala Atrium, que aquest any celebra el seu cinquè
aniversari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada